pic

Akateeminen seminaari

Tärkeitä päivämääriä

Tiivistelmän viimeinen jättöpäivä: 16.5.2021  23.5.2021
Hyväksynnästä ilmoittaminen: 23.5.2021 31.5.2021
Käsikirjoitusten viimeinen jättöpäivä: 16.7.2021

Puhujaksi akateemiseen seminaarin

Tänä vuonna Ropeconin akateeminen seminaari kutsuu sinut tarkastelemaan pelejä ja pelikulttuureja “laatikon ulkopuolelta”. Akateemista ja arkipäiväistä keskustelua määrittävät usein pelikulttuurien hallitsevat nimet ja ilmiöt, kuten Dungeons & Dragons, Games Workshop, tai eurooppalaistyyliset lautapelit. Pelikulttuuri on myös paljon muuta, ja tänä vuonna keskitymme tarkastelemaan vähemmän tunnettuja pelejä ja pelikulttuurin käytänteitä, keskittyen erityisesti niiden ominaispiirteisiin ja erikoislaatuisuuteen.

Tervetulleita ovat niin aloittelevat tutkijat ja tohtoriopiskelijat kuin kokeneemmatkin tutkijat. Mikäli kiinnostuit, tutustu esitelmöintikutsuun!

Katso esitelmöintikutsu

Kutsupuhuja: Björn-Ole Kamm

Vuoden 2021 Ropeconin akateemisen seminaarin kutsupuhuja on apulaisprofessori Björn-Ole Kamm Kioton yliopistosta. Esityksessään Kamma esittelee japanilaisen roolipelikulttuurin ominaispiirteistä, tuoreen Role-Playing Games of Japan: Transcultural Dynamics and Orderings -kirjansa pohjalta.

Björn-Ole Kamm (www.b-ok.de) gained his doctoral degree from Heidelberg University and today works as associate professor in Transcultural Studies at Kyoto University where he coordinates Japan’s first international joint degree program in the humanities. His previous research engaged stereotypes, media use, gender, and the border-crossing flows of non-digital gaming in and from Japan (Role-Playing Games of Japan: Transcultural Dyn
amics and Orderings, Palgrave, 2020; “A Short History of Table-Talk and Live-Action Role-Playing in Japan,” Simulation & Gaming 50 (5), 2019; “Adapting Live-Action Role-Play in Japan,” Replaying Japan Journal 1, 2019).

Kamm is co-editor of the open-access, bilingual Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies (jarps.net). Together with colleagues in special needs psychology and experience design (Waldritter) and funded by the Japan Society for the Promotion of Science, he currently explores live-action role-play (larp) in Japanese educational and therapeutic contexts, co-designing a larp about the everyday challenges of people diagnosed with autism.

Tukijamme

Vuoden 2020 akateeminen seminaari sai jo toista kertaa tukea Suomen Kulttuurirahastolta. Lue lisää Suomen Kulttuurirahastosta ja apurahoista heidän kotisivuiltaan.

Vaikka Ropecon 2020 –tapahtumaan suunniteltu akateeminen seminaari onkin jouduttu perumaan, haluamme silti kiittää Suomen Kulttuurirahastoa saamastamme tuesta, jota tapahtuma olisi saanut seminaarin järjestämiseen.

Ota yhteyttä

academic.program@ropecon.fi